سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آموزشگاه موسیقی گونش

آموزشگاه موسیقی گونش شهرستان مشکین شهر با اساتید مجرب در رشته های گیتار(.کلاسیک.پاپ.الکتریک.)عود-ناغارا-تار وسه تار-قاوال-قارمون-آکاردئون-ارگ-پیانو-سنتور-قوپوز-ویلن(کلاسیک وایرانی)-موسیقی کودک-تئوری-سلفژ-ریتم شناسی وکلاس های مکمل نوازندگی هنرجو می پذیرد. مدیریت آموزشگاه:مهدی شاهمرادی


چگور یا قوپوز

 



چگور



Kopuz.jpg

چُگور، چوگور یا قُپوز سازی است از خانواده? سازهای زهی مقید از رده? تنبور که به آن دوتار نیز می‌گویند. چگور مرکب از یک قطعه چوب مجوف بر شکل عودی کوچک است که دارای پنج وتر می‌باشد.[1]

ساختمان این ساز از یک کاسه طنینی گلابی شکل و دسته‌ای مانند دسته تنبور تشکیل می‌شود. کاسه اش از سه‌تار بزرگ‌تر است. نوعی از چگور، دو تار فلزی دارد و به همین سبب به آن دوتار نیز می‌گویند.

نواختن این ساز هنوز هم میان ترکمانان و اهالی آذربایجان ایران رایج است. نیز (دوتار و تنبور). چگور رایج در جمهوری آذربایجان و نواحی ترک‌نشین ایران، معمولاً نُه‌سیمه است و نسبتاً از دوتار و تنبور بزرگ‌تر است.

چگور نزد عاشیق‌ها در آذربایجان قُپوز (و ساز) نامیده می‌شود و سازی شبیه باغلاما است.[2]

تفاوت چگور معمول در منطقه همدان با قوپوز یا ساز عاشیق‌های مناطق دیگر آذربایجان و سازهای مشابه ترکیه‌ای (چؤگؤر، باغلاما، تامبورا و دیوان) در کوک سیمها و تعداد و فواصل پرده‌هاست؛ همچنین سازهای مذکور در شکل و اندازه? کاسه و صفحه تفاوتی اندک با هم دارند.

محتویات

 [نهفتن

کوک چگور رایج در بین ترکهای همدان []

  • چؤگؤر یا چگور مورد استفاده در مناطق ترک نشین همدان معمولاً نه سیمه است و به طور معمول درحالت دست باز، سه سیم پایین چوگور کوک re و شش سیم بالا کوک do دارند.[3]
  • گونه? دیگر از کوک چوگور هم به همین صورت است؛ جز اینکه سیم چهارم [4] کوک sol می‌گیرد. این کوک، زارِنجی نام دارد و کاربرد آن در مقایسه با کوک پیشین، کمتر است.
  • در گذشته گونه‌ای کوک به نام زنگ شتر رایج بود که امروزه تقریباً به فراموشی سپرده شده است.
  • برای اجرای مقامهای شبیه به دستگاه ماهور (یا راست‌پنجگاه همچون کوراوغلو) بهتر است سیم زارنجی (سیم چهارم) را فا کوک کرد.
  • برای اجرای سه گاه ترکی بهتر است سیم زارنجی (سیم چهارم) را می کوک کرد.

پرده بندی چگور همدان []

به طور معمول چگور دارای یازده الی سیزده پرده است؛ اما نوازندگان حرفه‌ای این ساز گاه چندین پرده روی صفحه چگور تعبیه می‌کنند (با نواری باریک از جنس حصیر یا نخ پلاستیکی). معمولاً غیر از پرده اول چگور که ربع پرده یا اصطلاحاً کرن است، بقیه پرده‌ها یا اصلی است یا نیم‌پرده.

پرده‌هایی که در نواختن اغلب مقامها و نغمه‌های ترکی به کار می‌رود، عبارت است از اول، سوم، پنجم، هفتم، هشتم و دهم.

چوگورنوازان در اجرای برخی از مقامها با انگشت شست بر سیمهای واخوان (شش سیم بالا) پرده‌گیری می‌کنند (عاشیقهای آذربایجان و به‌خصوص اوزانهای ترکیه در استفاده از سیمهای چهارم به بعد مهارت بیشتری دارند).[5]

از تکنیکهای نواختن چگور می‌توان به نواختن سرانگشت سوم یا چهارم دست راست بر صفحه چگور اشاره کرد که در بین نوازندگان سازهای خانواده باغلاما در کشور ترکیه نیز مرسوم است. در پرده‌گیری نیز در حالت نزولی دست چپ بر دسته ساز، نوازنده معمولاً با انگشت سوم بر پرده la کرن پس از پرده la وsol بمل پس از پرده sol اشاره می‌کند. این فن در نواختن کمانچه محلی نیز کاربرد دارد.[6]



پنج شنبه 91/5/19 | نظر

 


آدرس:مشکین شهر-خیابان آیت ا...مشکینی.بالاتر از کوچه شهید سلیم زاده تلفن تماس: 5222412-0452

 

 

 

مرداد 91

 

معرفی اساتید آموزشگاه
موسیقی چیست؟
عود
آکوردئون
چگور یا قوپوز
سنتور

 

 

برکه تنهایی

 

RSS 2.0

.: Weblog Themes By Blog Skin :.


اسلایدر

خرید شارژ

خرید فیلم

خرید سریال